01/08/2010

Self-portrait by Louis Charbonnel (1848 - 1885)


Circa 1870
Oil on canvas
Charbonnel was an artist from the Cantal. He had his work shown at the Salon in Paris in 1870. This dramatic self-portrait shows a tormented artist in the process of drawing. The background and the clothes are dark, which brings out the face and the hands. The artist is looking straight at us.
Comments by the pupils:
This is a conventional self-portrait. The seriousness of the man is highlighted by the use of black and the heavy golden frame. The young man seems unhappy. Only part of his face and his hands (is he drawing his own portrait?) show through in the dark. We are in fact standing where the artist’s mirror would have been (are we his reflection?). The artist’s stare is cold, sad, and poignant. We share his solitude, his immobility. We can imagine his well-ordered life. In the 19th century, aged 25, most men would already have had a family and a good position. Had Charbonnel achieved what he wanted in his life?
If we compare Louis Charbonnel’s painting with that of Thibault Prat and Marion Moricet, the differences are striking, though the theme is the same: a self-portrait. Thibault and Marion are young too, but we can see that in 2010, artists do not have the same view on life as those of 1870... Marion and Thibault want to live life to the full! Their art work is full of movement and energy and overflowing with colour. The way they have chosen to do their self-portrait is indirect; we cannot see their faces. They talk about who they are in a playful, elusive, tongue-in-cheek way.

Autoportrait
Louis Charbonnel
Vers 1870
Huile sur toile
Artiste cantalien, il a exposé au Salon à Paris en 1870. Cet autoportrait, d’allure romantique, montre un artiste déjà tourmenté, en train de dessiner. Le fond et les vêtements sombres mettent en valeur le visage, qui fixe le spectateur, et les mains.
Commentaires des élèves :
C'est un autoportrait conventionnel. L’aspect sérieux de l’homme est mis en évidence par la couleur noire qui domine et par la lourdeur du cadre doré. Sur cet autoportrait on voit un jeune homme qui semble subir la vie. Seuls son visage et ses mains fines qui dessinent (son autoportrait ?) ressortent du noir. Nous sommes à la place du miroir dans lequel il s’est vu (sommes-nous son reflet ?). Nous ressentons la violence de son regard froid, triste, poignant. On partage sa solitude, son immobilisme. On peut imaginer sa vie rangée. Au 19ème siècle, à 25 ans, la plupart des hommes avaient déjà une vie de famille et espéraient une bonne position sociale. Charbonnel, lui, a-t-il « réussie » dans la vie ?
Si on compare l'œuvre de Louis Charbonnel à celui de Thibault Prat et Marion Moricet, les différences sont frappantes, mais le thème est le même : l'autoportrait. Ils sont jeunes aussi mais on voit qu'entre 1870 et 2010 les artistes n'ont pas la même vision de la vie. Marion et Thibault ont envie de vivre « à fond » ! Leur œuvre est dynamique et déborde de couleurs. Le thème est traité indirectement ; nous ne voyons pas les artistes. Ils parlent d’eux-mêmes mais de façon ludique, élusive, au deuxième degré.

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